Jak získat trenérskou licenci I: Pravidla a trocha taktiky

Jak získat trenérskou licenci I: Pravidla a trocha taktiky

treneri1-uvod

Šachový svaz pravidelně otevírá možnost školení trenérů 2. tříd, což je druhá nejvyšší trenérské třída v ČR. Na první třídu je potřeba absolvovat kurz na Fakultě tělovýchovy a sportu Univerzity Karlovy a tak i pro mě je druhá třída plánovaným maximem. Samotné pořádání dvojek často končí na malém zájmu, v letošním roce se však podařilo kapacitu naplnit a tak cyklus mohl začít.

Trenérská komise pro tento cyklus pozměnila metodiku výuky nových trenérů a z mého pohledu se vydala správným směrem. Mnohem větší důraz bude kladen na samotnou metodiku s cílem naučit nové trenéry trénovat, ne je učit šachy.

První dvoudenní setkání se uskutečnilo v Praze na Strahově počátkem června a mezi uchazeči o novou třídu jsou i taková jména jako GM Sergej Movsesian, WGM Joanna Worek, IM Tomáš Kraus nebo IM Jaroslav Bureš. Skupina je to velmi zajímavá a osobně velmi kvituji možnost sdílet zkušenosti s takto silnými hráči. Především Sergej se snažil navázat na přednášející příhodami s trenérskými esy, která měl možnost ve své kariéře poznat.

Po povinném úvodu a informacích ze šachového svazu, které měl na starosti sportovní sekretář svazu Ladislav Záruba, jsme se postupně dostali až do prvního většího bloku, který byl věnován pravidlům šachu. V rámci prvního víkendu mohli potenciální trenéři získat také licenci rozhodčích 3. tříd. Sám jsem cca půlrok předtím absolvoval školení rozhodčích 2. tříd a tak byla spousta věcí opakováním. V podání IA Jaroslava Benáka a předsedkyně komise rozhodčích IA Jiřiny Prokopové to bylo i tak velmi zajímavé.

Pravidla šachu FIDE, Anti-cheating

V průběhu rozhodcovské části jsme asi nejvíce času strávili u těchto pozic. Začneme tou asi nejjednodušší:

Bílý na tahu zahrál d8 a postavil si obráceně věž s ohlášením „Dáma“. Černý odpověděl bleskurychle De7 mat. O tom, že partie skončila výhrou černého asi není potřeba příliš diskutovat.

Stejná pozice a tentokrát malinko jiný postup. Bílý zahrál d8, nechal na šachovnici pěšce a dokončil tah zmáčknutím hodin. Soupeř to reklamoval. Jak bude rozhodčí pokračovat?

Tady jsem se poprvé zastyděl. Osobně jsem si myslel, že vrátí pěšce na pole d7 a nechá bílého zahrát tah znova. Správné pokračování je však jiné:

Bod č. 7.5.2: Jestliže hráč zahrál pěšcem na nejvzdálenější řadu, stisknul hodiny, ale nezaměnil pěšce za nový kámen, tah je nepřípustný. Pěšec musí být zaměněn za dámu stejné barvy.

Pravidlo je zřejmě namířeno proti situacím, kdy s málem času na hodinách vyvolá bílý tuto situaci záměrně, aby měl čas popřemýšlet, zda není lepší postavit jezdce/věž. Toto pravidlo tomuto brání.

Do třetice stejná pozice:

Bílý opět hraje d8, nechává pěšce na 8. řadě a zmáčkne hodiny. Černý však nic nereklamuje a hraje De7 mat. V tomto jsme na školení nenašli 100% shodu a vedla se k tomu docela dlouhá diskuze. Dva možné výklady:

Varianta 1: Podle pravidla č. 7.5.2 viz. výše rozhodčí vrátí tah De7 a na pole d8 postaví dámu a nechá ve hře pokračovat.

Varianta 2: Podle pravidla č. 5.1.1 hru vyhrává hráč, který dal soupeřovu králi mat. Tím hra okamžitě končí za předpokladu, že matící tah byl přípustný a v souladu s článkem 3 a s články 4.2 –4.7.

Černý tahem De7 mat dat soupeři mat, matící tah byl přípustný a byl v souladu s článkem 3 a články 4.2-4.7, z toho plyne, že hra okamžitě končí. Uznávám, že je to hodně na hraně, ale výklad pravidel tady není jednoznačný.

Pro kterou variantu byste rozhodli Vy?

Metodika výuky taktiky

Kromě části pro rozhodčí čekal na účastníky blok velmistra Marka Vokáče, který hovořil o metodice výuky taktiky v šachovém tréninku. Postupně jsme se zabývali částí pro skupinové tréninky začátečníků, pokročilých a také individuálních tréninků. Vše bylo doplněno o zajímavé diagramy z kartotéky zkušeného trenéra. Důraz byl kladen na to, jak taktiku učit, nešlo o samotné řešení předkládaných diagramů.

Pro zajímavost přikládám ukázku ze sekce „Detektivky“. Jedná se o netradiční cvičení, které je zaměřeno především na představivost, ale i schopnost spojovat kombinační obrazce a kombinační akci. Každý úkol definuje dvojice diagramů a cílem je nalézt variantu, která jednoznačným postupem povede k postavení z jednoho diagramu do druhého. Řešení je k dispozici v komentáři.

Počáteční pozice, bílý na tahu

Konečná pozice, černý na tahu

Druhé soustředění trenérů je plánováno na 11. – 12. 7. a opět se Vám jej pokusím přiblížit na tomto blogu.

Autor blogu: Jozef Valenčík, zakladatel šachuj.cz

Tags: , ,

5 Odpovědi

  1. admin napsal:

    Řešení detektivky: 1. Sf6 – Vxf6, 2. Vg8!! – Kxg8, 3. Jxf6 – Kg7, 4. Jxe8 – Kg6, Jxc7

  2. David Navara napsal:

    Děkuji za zajímavý článek! Nejsem expert na pravidla, ale u toho třetího příkladu s postupem pěšce na 8. řadu a matem (?) na e7 mi ta druhá možnost připadá podivná. Tah sice je povolený, ale pozice s pěšcem na osmé řadě nikoliv, takže bych očekával návrat k poslední legální pozici. Předpokládal bych, že správně bude varianta 1. Přeji všem pěkné léto!

    • Tomáš Drastich napsal:

      Nejsem rozhodčí a přiznám se, že vlastně pravidla neznám, tak jako mnoho jiných hráčů, které potkávám a mají ELO mezi 0 a cca 2000. S pěšcem na D8 bych to přirovnal k jiné situaci. Teoreticky, probíhá partie, kde má bílý navrch a zdá se, že brzy vyhraje. Černý udělá v 51. tahu nemožný tah, nikdo nic nereklamuje a v 53. tahu pak dá mat. Bílý reklamuje, že mat neplatí a že 51. tah byl nemožný, pozice se tam má vrátit a pokračovat dále. Co na to rozhodčí? …

      • Huňa napsal:

        Pane Drastichu, nevím, zda jsem Váš komentář dobře pochopil, ale jednoduše platí, že nelze nic reklamovat po skončení partie, ani to že Vás hráč rušil, že udělal nepřípustný tah, že byla nevhodná místnost, protože Vám svítilo slunce do očí… to vše se rozhodčímu musí reklamovat PŘED koncem hry (matem, vzdáním se apod.). Zahrál-li, jak píšete, černý v 53. tahu přípustný maticí tah, není o čem diskutovat a hráči jdou podepisovat své partiáře 0-1.

    • Huňa napsal:

      Jako rozhodčí se přikláním verzi druhé. Pravidla šachu FIDE říkají: „5.1.1 Hru vyhrává hráč, který dal soupeřovu králi mat. Tím hra okamžitě končí za předpokladu, že matící tah byl přípustný a v souladu s článkem 3 a s články 4.2 – 4.7.“ Pravidla neřeší předchozí tahy, ale pouze přípustnost maticího (posledního tahu). To přináší spoustu zajímavých situací, kupříkladu v pozici: Bílý: Kb6, a6, Sh1 Černý: Kb8 zahraje-li černý Ka8 a bílý místo reklamace nepřípustného tahu okamžitě odpoví a7!, partie končí matem a bílý místo 2 minut získá rovnou celý bod. Trochu nepravděpodobná, ale rovněž jistě velmi vtipná, by byla situace, kdy by si dejme tomu hráč s bílými kameny spletl krále a dámu a při proměně pěšce na poslední řadě by nasadil krále a černý by ihned odpověděl matem tohoto krále. Pak by bílému nepomohlo ani to, že má krále ještě jednoho a černý by právoplatně získal bod. S těmito problémy se počítá především v rapidech/blickách, proto v hrách se zrychlenými tempy může rozhodčího zachránit v některých situacích článek bránící brutální narušení šachových pravidel „A.4.4 Jestliže rozhodčí zjistí, že oba králové jsou v šachu nebo že pěšec je na poli proměny, počká na dokončení dalšího tahu. Pokud je nepřípustná pozice stále na šachovnici, prohlásí partii za remízu.“
      V pozici na diagramu v článku by pak, mohl rozhodčí toto pravidlo použít, viděl-li by celou situaci. Pak by se asi ani nevracely, tahy, ani by nebyl uznán mat a hráči by odešli s dělbou bodu. Navíc podle Manuálu FIDE pro rozhodčí lze toto pravidlo využít i analogicky na podobné situace, jako 2 králové na šachovnici, 9 pěšců apod.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.