GM Štěpán Žilka: Vědomosti předků aneb o vynálezu kola

GM Štěpán Žilka: Vědomosti předků aneb o vynálezu kola

Stepan3_uvod

Velmistr Štěpán Žilka připravil pro šachuj.cz seriál článků, kterými Vás nechá nahlédnout pod pokličku myšlení šachových enginů. Ve třetím díle se podíváme na pokusy zkombinovat AlphaZero a Leelu. První dva díly najdete na našem blogu.

Už dobrých 7000 let je zde mezi námi, slouží k různým účelům, vozí nás, usnadňuje nám přesunutí těžkých předmětů nebo za nás vyřeší cestu do desátého patra panelového domu. Je to jeden z prvních technických vynálezů, které jako malé děti prozkoumáme a pochopíme. Snažit se zatajit existenci kola tak působí zpátečnicky až sektářsky. Pojďme se ale na věc podívat z jiného úhlu.

Malý výlet do světa sci-fi

Představte si, že máte vychovat dítě vyspělé mimozemské civilizace, jejíž fyzické vlastnosti jim umožňují dosahovat inteligence i rychlosti o několik řádů nad tou naší. Máte dva měsíce, než se exponenciálním vývojem dostane na vaši úroveň poznání. Poté vás předběhne jako raketa.

Učebnice pro mimozemšťana

Je jasné, že takovému dítěti stačí přežít, aby bylo v jednom roku svého života myšlením zcela mimo naše chápání. Nechte chvíli své ego za dveřmi a zkuste si odpovědět na jednoduchou otázku:

Může nám opice napsat užitečnou knihu, nebo udělá maximum, když nám donese jídlo, jako malé dítě nás bude chránit a později nám třeba z papírnictví donese prázdný sešit, tužku?

S cukrem nebo bez

Průřez historií počítačového šachu si nechám do posledního dílu, kde se na klasické enginy jako Stockfish, Komofo, Rybka, Houdini nebo Fritz podíváme více do hloubky. Zde si ukážeme různé enginy na bázi umělé inteligence.

  • AlphaZero – Zero vědomostí, zero cukru. Znal pouze pravidla šachu.
  • Lc0 – Opět pouze pravidla. Její T60-3010 neurální síť akorát vyhrála poslední TCEC 17.
  • AllieStein – Klon Lc0, jehož vylepšení mělo vylepšit taktický postřeh. Třetí na TCEC 17.
  • LeelaFish – Stockfish s přepsanou hodnotící funkcí vědomostmi Lc0.
  • Stoofvlees – Experimentální engine který se učil z partií velmistrů. 6/10 na TCEC 17.

Pro ukázku jsem si tentokrát vybral hru posledního jmenovaného, který mezi šachovými enginy patří k průkopníků kavárenského stylu. Posuďte sami.

Bílému nikdo neřekl, že věž je za 5 a střelec jen za 3, tak mohl v partii s Houdinim zahrát pro nás dost nezvyklé Ve4 Jg6 De2 Sb7 h4 Sxe4 Dxe4 Vc8 h5 Jh4 Jxh4 Sxh4 Df3 a poziční hrou později zvítězit.

Ve druhé partii černý rozjel kolotoč obětí jak v polovině devatenáctého století. K tomu lze dodat jediné, v partii lidí by to bylo na tři výsledky s bílým králem pod matem. V partii proti elitním enginům které hned hlásí +15 to působí trochu směšně, ale nelze říct, že by černý neměl svůj styl!

Černý dva tahy zpět došel k závěru, že bez věží není volného sloupce a rozhodl se pro prvotřídní kavárnu, kdy v pozici na diagramu pokračoval Sxg5 Sxg5 Dxg5 Jc7+ Ke7 Jxa8 Dg2 Dh5 Jg5 Dxh8 Jf3+ Kd1 Dxf2 Jb1 Jb4 Jc7 Sg4 a o důsledcích začal přemýšlet až v momentě, kdy mu bílá dáma přes šachy na e8, d8 a d6 suše dobrala ještě koně na b4.

Tak si vedle ní pusťte Stockfishe

Každý, kdo někdy analyzoval s Leelou, ví jednu věc. Má velmi špatnou taktiku. Při banálním věčném šachu ukazuje klidně +5. Umí stvořit hrubku, za jakou by se AB enginy styděly už před deseti lety. Selský rozum nám říká, tak si vedle ní pustíme Stockfishe, který pohlídá taktiku. Proč ji tedy žádný z těchto hybridů od AllieSteina po LeelaFishe, kteří to přesně tak zkouší, nedokáží přehrát?

A musí být kolo opravdu kulaté?

Je to jako by si Leela vytvořila vlastní svět, s vlastním kolem podivného tvaru, a přizpůsobila mu silnice a vše ostatní. Jako by místo výtahu používala budovy nepředstavitelných tvarů, které výtah nepotřebují. Její svět je z venku tak neuchopitelný a neurální sítě natolik nečitelné, že jednoduchá data, která bychom chápali a dokázali je ručně vylepšit, zkrátka neobsahuje.

Radši přiložte pod kotel

Současný vývoj a to nejen v počítačovém šachu nám ukazuje směr, se kterým se budeme muset v budoucnosti naučit žít. Algoritmy strojového učení jsou natolik silné, že jediné, co jim budeme moct nabídnout, bude prázdná zásuvka ve sklepě, výkonnější hardware a čas.

Při formulování pravidla číslo 1 pro vývoj umělé inteligence bych se tak rád inspiroval hláškou ze známého vtipu: NAKRM PRASE A NA NIC NECHYTEJ!

Autor blogu: GM Štěpán Žilka, aplikace Alien Chess

Tags: , , ,

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *